Czy wiesz, co zrobić, gdy Twój leasingowany samochód ulegnie szkodzie całkowitej? To sytuacja, która może mieć poważne konsekwencje finansowe, dlatego warto wiedzieć, jakie kroki podjąć, aby uniknąć strat.
Czym jest szkoda całkowita w leasingu?
Szkoda całkowita to sytuacja, w której naprawa pojazdu jest nieopłacalna, ponieważ jej koszt przekracza wartość rynkową auta sprzed wypadku.
- Polisa AC – szkoda całkowita zazwyczaj jest uznawana, gdy koszty naprawy przekraczają 60-80% wartości pojazdu
- Polisa OC sprawcy – szkoda całkowita jest stwierdzana, gdy koszty naprawy przekraczają 100% wartości rynkowej auta
Nie trzeba poważnego zniszczenia, aby ubezpieczyciel orzekł szkodę całkowitą. Nowoczesne samochody są naszpikowane elektroniką, a koszt wymiany poduszek powietrznych, reflektorów czy elementów konstrukcyjnych może szybko przewyższyć wartość pojazdu.
Co dzieje się z autem po szkodzie całkowitej?
Po uznaniu szkody całkowitej leasingowany samochód staje się tzw. wrakiem, który przechodzi na własność leasingobiorcy.
Możesz wtedy:
- Sprzedać wrak na aukcji
- Poddawać go kasacji
- Podjąć próbę naprawy (co nie zawsze jest opłacalne)
Niektóre firmy ubezpieczeniowe mogą zaproponować odkupienie wraku, ale nie mają takiego obowiązku.
Szkoda całkowita a leasing – co to dla Ciebie oznacza?
Gdy leasingowany pojazd zostaje uznany za szkodę całkowitą, umowa leasingowa wygasa. Tak stanowi Kodeks cywilny, który określa, że jeśli przedmiot leasingu zostanie utracony z przyczyn niezależnych od finansującego, leasingobiorca traci możliwość dalszego użytkowania pojazdu.
Nie oznacza to jednak, że leasingodawca po prostu anuluje umowę. Po szkodzie całkowitej leasingobiorca musi:
- Niezwłocznie poinformować firmę leasingową
- Zgłosić szkodę ubezpieczycielowi i dostarczyć wymagane dokumenty
- Spłacić wszystkie pozostałe raty leasingowe
Firma leasingowa pomniejszy wymaganą kwotę o:
- Otrzymane odszkodowanie z polisy AC lub OC sprawcy
- Wpłacone dotychczas przez leasingobiorcę środki
Leasingodawca może także domagać się od leasingobiorcy naprawienia szkody, jeśli uzna, że poniósł straty związane z wygaśnięciem umowy leasingowej.
Jak nie stracić na szkodzie całkowitej?
W niektórych przypadkach szkoda całkowita może oznaczać nadwyżkę finansową dla leasingobiorcy. Dzieje się tak, gdy wysokość odszkodowania przewyższa pozostałe zobowiązania leasingowe.
Kluczowe znaczenie ma jednak moment, w którym nastąpiła szkoda całkowita:
- Jeśli szkoda nastąpi pod koniec umowy leasingu – odszkodowanie może przewyższyć pozostałe raty, a leasingobiorca otrzyma nadwyżkę finansową.
- Jeśli szkoda nastąpi na początku umowy – kwota odszkodowania może nie wystarczyć na pokrycie wszystkich rat, a leasingobiorca będzie musiał dopłacić brakującą kwotę z własnej kieszeni.
Dodatkową ochronę finansową zapewnia ubezpieczenie GAP, które pokrywa różnicę między wartością rynkową pojazdu a wartością początkową leasingu. Dzięki temu w razie szkody całkowitej leasingobiorca nie zostaje z długiem.
Szkoda całkowita a sposób rozliczenia ubezpieczenia
To, czy będziesz musiał dopłacić leasingodawcy po szkodzie całkowitej, zależy także od sposobu rozliczenia ubezpieczenia:
- Polisa NETTO – dla przedsiębiorców odliczających 100% VAT
- Polisa NETTO + 50% VAT – dla firm odliczających połowę VAT
- Polisa BRUTTO – dla osób, które nie odliczają VAT
Jeśli leasingobiorca nie odlicza VAT, wartość polisy powinna być podana w kwocie brutto. W przeciwnym razie będzie musiał dopłacić pełną kwotę podatku VAT, ponieważ leasing również jest rozliczany brutto.
Podsumowanie – co zrobić po szkodzie całkowitej?
- Niezwłocznie zgłoś szkodę firmie leasingowej
- Skontaktuj się z ubezpieczycielem i dopełnij formalności
- Zaplanuj sposób zagospodarowania wraku – sprzedaż, kasacja lub naprawa
- Rozlicz się z leasingodawcą i spłać ewentualne zobowiązania
- Sprawdź, czy polisa AC i GAP pokrywają całość strat
Jeśli masz pytania dotyczące szkody całkowitej w leasingu, skontaktuj się ze mną – chętnie pomogę.