Jako leasingobiorca w leasingu operacyjnym masz prawo pod koniec trwania umowy zdecydować się na wykup użytkowanego środka trwałego. Najczęściej tematyce wykupu towarzyszą określenia takie jak „symboliczna kwota”, „1% wartości”. To tak zwany niski wykup, automatycznie składany przez większość firm leasingowych. Nie stanowi on jednak Twojej jedynej możliwości. Alternatywą dla leasingu z niskim wykupem jest leasing z wysokim wykupem. Które z rozwiązań będzie bardziej opłacalne? Poznaj i wybierz ofertę dla siebie!
Wykup środka trwałego po zakończeniu trwania umowy nigdy nie jest obowiązkiem, a jedynie uprawnieniem leasingobiorcy. Oznacza to, że możesz z niego skorzystać, jednakże nie musisz. Klienci, którzy nie decydują się na wykup, najczęściej zawierają kolejną umowę leasingu, zyskując w ten sposób w użytkowanie nowy środek trwały. Należy również pamiętać, że prawo wykupu związane jest tylko z leasingiem operacyjnym. Wybór leasingu finansowego powoduje, że po zakończeniu umowy jej przedmiot wraz z zapłatą ostatniej raty automatycznie staje się własnością leasingobiorcy.
Leasing z niskim wykupem
Zanim skoncentrujemy się na głównym zagadnieniu, nie możemy pominąć krótkiej charakterystyki leasingu z niskim wykupem.
Leasing z niskim wykupem jest najczęściej standardową ofertą, którą finansujący proponują z góry. Niska kwota wykupu, stanowiąca z reguły symboliczną wartość rzędu od 1% do 5% wartości przedmiotu, wiąże się jednak z wyższą kwotą comiesięcznych rat.
Leasing z niskim wykupem to atrakcyjne i korzystne rozwiązanie dla firm, które są zainteresowane tym, aby korzystać ze środka trwałego również po zakończeniu okresu, na jaki została zawarta umowa leasingu. Taka sytuacja ma przeważnie miejsce w odniesieniu do przedmiotów, które mimo upływu czasu długo zachowują swoją wysoką zdatność do użytku i nie ulegają szybkiej eksploatacji, czy starzeniu się. Na niski wykup powinny zdecydować się także osoby, którym zależy na niskich kosztach finansowania. Całkowity koszt finansowania środka trwałego w przypadku leasingu z niskim wykupem będzie zawsze mniejszy niż przy leasingu z niskimi ratami, jednak wysokim wykupem.
Leasing z wysokim wykupem
Mimo że leasing z niskim wykupem jest rozwiązaniem preferowanym, nie w każdej sytuacji będzie bardziej opłacalny. Stopniowo coraz to więcej firm rozważa leasing z wysokim wykupem, który ma zarówno wiele zalet, jak i kilka słabszych stron, o których warto pamiętać.
Z wysokim wykupem związane jest pojęcie „raty balonowej”, stosowane także przy umowach kredytu. Jest ona uważana za niestandardową formę spłaty, w której leasingobiorca co miesiąc opłaca stosunkowo bardzo niskie raty – niższe o nawet kilkadziesiąt procent w porównaniu do leasingu z niskim wykupem, będące najczęściej kosztami samej amortyzacji. Niskie raty wiążą się jednak w tym przypadku z koniecznością uiszczenia wysokiej ceny za wykup. Stanowi ona przeważnie kilkadziesiąt procent wartości środka trwałego (od około 25% do 60%). Na ostateczną wartość wykupu wpływa wiele czynników. Jest to przede wszystkim sam przedmiot leasingu i jego stan (nowy/używany), a także czas trwania umowy, wysokość opłaty wstępnej, zużycie w czasie.
Oczywiście korzystający mimo wyboru leasingu z wysokim wykupem, po upływie okresu trwania umowy, nie musi finalnie decydować się na nabycie przedmiotu na własność.
Niewątpliwą, największą zaletą leasingu z wysokim wykupem jest niska comiesięczna rata. Z tego względu na tę formę spłaty decydują się w pierwszej kolejności nowe, młode firmy, dopiero rozpoczynające działalność i niedysponujące nieograniczonymi finansami. Leasing z wysokim wykupem gwarantuje znacząco niższe koszty początkowe i bieżące niż leasing z niskim wykupem. Dzięki temu przedsiębiorcy rozkręcający swój biznes mogą ograniczyć w ten sposób stałe wydatki do niezbędnego minimum. Mimo perspektywy wyższej kwoty wykupu, jej spłata często rozkładana jest dodatkowo na raty, a dłuższy okres finansowania możliwy przy wysokim wykupie zwiększa szansę na „uzbieranie” potrzebnej wartości.
Z leasingu z wysokim wykupem korzystają ponadto klienci, którzy wcale nie zamierzają wykupić środka trwałego po zakończeniu trwania umowy. W takiej sytuacji płacą oni co miesiąc niższe raty, a po upływie określonego czasu nie muszą zajmować się żadnymi formalnościami związanymi ze sprzedażą. Gdy jedna umowa zakończy się, mogą od razu związać się kolejną, wybierając nowy przedmiot finansowania.
Nie masz czasu? Zostaw numer telefonu a oddzwonimy do Ciebie i pomożemy wybrać najlepszy leasing na samochód!
Kiedy należy podjąć decyzję o wykupie?
W większości przypadków klienci, w momencie zawierania umowy leasingu na okres kilkuletni, nie potrafią jednoznacznie ocenić, czy będą decydować się po tym czasie na wykup. Na całe szczęście nie muszą podejmować tej decyzji od razu. Przeważnie firmy leasingowe wysyłają odpowiedni wniosek przed zapłatą ostatniej raty, na około miesiąc przed zakończeniem trwania umowy.
Przedsiębiorca jest wtedy w stanie dokładnie ustalić wartość rynkową środka trwałego, aby na jej podstawie ocenić, czy jego wykup będzie opłacalny. Wie ponadto, w jakiej sytuacji znajduje się jego firma, tj. czy dysponuje odpowiednią zdolnością finansową, a także, jak faktycznie kształtuje się jej zapotrzebowanie na dany przedmiot. Po czasie może okazać się, że użytkowany przez ostatnie lata środek nie jest już w stanie dalej zaspokajać rosnących potrzeb przedsiębiorstwa. Brak przymusu w zakresie podejmowania decyzji o wykupie już w momencie podpisywania umowy oraz jej opcjonalny charakter sprawiają, że leasing z wysokim wykupem jest rozwiązaniem bezpiecznym dla firm.
O czym warto pamiętać, wybierając leasing z wysokim wykupem?
Wprawdzie odczuwalnie niższa wysokość comiesięcznych rat w wielu przypadkach stanowi kuszącą i atrakcyjną propozycję, wysoki wykup ostatecznie wiąże się dla przedsiębiorcy z wyższymi kosztami całkowitymi takiego finansowania. Wartość przedmiotu nawet w kilkudziesięciu procentach opłacana jest dopiero w późniejszym, przesuniętym terminie. Pociąga to za sobą konieczność naliczania odsetek będących dodatkowym kosztem przy spłacaniu umowy.
Leasingobiorca, który zdecydował się na wysoki wykup i niskie raty, ponosi ponadto większe ryzyko związane z wystąpieniem szkody całkowitej. Jest ono szczególnie duże, gdy do powstania szkody całkowitej dojdzie w początkowym okresie trwania umowy, kiedy to korzystający ma jeszcze do spłaty praktycznie całą ustaloną wartość. Sposób na ograniczenie tego ryzyka stanowi dobrowolne ubezpieczenie GAP (dla umów, których przedmiotem jest samochód), czyli ubezpieczenie od utraty wartości pojazdu.