Samochody elektryczne wciąż wzbudzają sporo emocji. Jedni uważają je za przyszłość motoryzacji, inni patrzą na nie sceptycznie. Jako specjalista w zakresie leasingu codziennie rozmawiam z przedsiębiorcami, którzy zastanawiają się, czy warto postawić na elektryka.
Dziś podzielę się moją wiedzą na temat leasingu samochodów elektrycznych i odpowiem na najważniejsze pytania:
- Jakie korzyści finansowe można uzyskać?
- Czy leasing elektryka różni się od leasingu tradycyjnych aut?
- Jakie są dostępne dotacje i limity podatkowe?
Dlaczego warto postawić na samochód elektryczny?
Zanim przejdziemy do finansów, warto wspomnieć o korzyściach wynikających z użytkowania samochodu elektrycznego.
- Niższe koszty eksploatacji – prąd jest tańszy niż paliwo, a elektryki mają mniej części ruchomych, co przekłada się na mniejszą awaryjność.
- Udogodnienia w miastach – brak opłat za parkowanie w strefach miejskich i możliwość poruszania się buspasami.
- Wizerunek firmy – ekologiczna flota pokazuje, że Twoja firma dba o środowisko.
- Ulgi podatkowe i dotacje – leasing elektryka może być bardziej opłacalny niż leasing spalinowego samochodu.
Dotacje – „Mój Elektryk” i realne oszczędności
Do końca 2025 roku działa program „Mój Elektryk”, który oferuje dopłaty do leasingu samochodów elektrycznych. Możesz otrzymać:
- 27 tys. zł – jeśli zadeklarujesz przebieg min. 15 tys. km rocznie (dla aut osobowych),
- 70 tys. zł – w przypadku samochodów dostawczych, jeśli zadeklarujesz min. 20 tys. km rocznie.
Dzięki temu leasing elektryka może kosztować mniej niż leasing auta spalinowego!
Od niedawna wprowadzono również program „Nasze E-Auto”, który jest następcą programu „Mój Elektryk”. Więcej o nim mówię w tym filmie:
Leasing elektryka a limity podatkowe
Największa różnica między leasingiem elektryka a auta spalinowego tkwi w limitach podatkowych:
- Samochody spalinowe – limit kosztów uzyskania przychodu wynosi 150 tys. zł.
- Samochody elektryczne – limit to 225 tys. zł.
Co to oznacza? Jeśli leasingujesz auto elektryczne o wartości do 225 tys. zł, możesz zaliczyć w koszty 100% opłat leasingowych (raty + opłata wstępna).
Dla droższych aut stosuje się proporcję:
225 000 zł ÷ wartość samochodu × 100%
Przykładowo, jeśli elektryk kosztuje 350 tys. zł, możesz zaliczyć w koszty 64,28% opłat leasingowych.
Leasing samochodu elektrycznego to obecnie jedna z najbardziej opłacalnych form finansowania. Dzięki większemu limitowi podatkowemu oraz dostępnej dotacji leasing elektryka często wychodzi taniej niż leasing auta spalinowego.
Jeśli masz pytania na temat leasingu samochodów elektrycznych – skontaktuj się ze mną. Chętnie pomogę Ci wybrać najlepsze rozwiązanie.